Maandag 12 juni 2006 09:00 uur
Echtenerbrug
Ontvang updates voor Echtenerbrug
Afgelopen zondag stonden de jaarlijkse grasbaanaces vann Houtigehage op het programma. De races telden mee voor het Noordelijke VTBM kampioenschap waarin nu na 3 wedstrijden de kanshebbers duidelijk worden en de posities op de ranglijsten zich beginnen af te tekenen. Houtigehage had de "pech" van meerdere invloeden, waaronder het mooie weer. Veel potentiële toeschouwers hadden gekozen voor een verblijf op of nabij het water vanwege de warmte of voor de buis, het aantal toeschouwers was dan ook een stuk lager dan vorig jaar. Dat het Nederlands elftal afgelopen zondag zijn eerste WK duel tegen Servie-Montenegro moest afwerken hielp niet echt mee om mensen op het Duinoord circuit te krijgen. Andersom was het met het deelnemersveld, in Houtigehage meldden zich maar liefst 184 coureurs aan het startlint. De man bij wie volgens kenners gras onder zijn oksels groeit, Oege de Jong kon niet anders dan lijdzaam toezien hoe Sytze Hilliger in de shortrack klasse de dienst uitmaakt. De Jong racete zich weer zeer verdienstelijk in de uitslagen, maar kon zijn titel van vorig jaar niet prolongeren. Terwijl Arjen Robben scoorde voor Nederland, was het Sytze Hilliger die in Houtigehage de lakens uitdeelde en er tevens vandoor ging met de € 150,- uit de superfinale. De jeugd was goed vertegenwoordigd in Houtigehage, met de 50 cc, 65cc, 85cc, en de bromfietsklassen. Verder reden in Houtigehage de 125cc jeugd, 125cc Senioren, VT-klasse, Shorttrack en een speciaal voor Houtigehage geformeerde Enduroklasse, waarin enige leden van Motorclub Sportlust uit Houtigehage waren vertegenwoordigd. Het bestuur van de motorclub had tevens geldprijzen beschikbaar gesteld voor een superfinale met de drie hoogst geklasseerden uit de VT, 125cc Senioren en Shorttrack klasse. Het voorsproeien van de ovale grasbaan hielp tot ca het middaguur, hierna begon het steeds stoffiger te worden voor rijders en publiek, ook het bijsproeien was niet meer voldoende. "Het is natuurlijk ook nooit goed", aldus Voorziter Wopke Hoekstra, zelf ook meerijdend in de Enduro klasse. "Dat beetje stof spoel je er zo weer af, dit is beter dan als het de hele dag regent natuurlijk".
Lees het volledige artikel bij de bron
Bekijk al het lokale nieuws van Echtenerbrug