Vrijdag 4 januari 2013 08:00 uur
Saaxumhuizen
Ontvang updates voor Saaxumhuizen
De Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) sluit 2012 tevreden af. Het was een bijzonder jaar waarin verdriet en vreugde, afscheid en nieuw begin elkaar afwisselden. Mooi was dat door de geweldige inzet van de inwoners van het kleine dorp Saaxumhuizen de kerk kon worden gerestaureerd en deze nu weer in gebruik is als multifunctionele ruimte. Ook de toren kan nu worden beklommen en is hiermee een toeristisch uitkijkpunt geworden. Waartoe een dergelijke inzet kan leiden, blijkt wel uit: ‘Het wonder van Vierhuizen’ – nu precies vijf jaar geleden. Toen wist een piepklein dorp heel Nederland te mobiliseren voor haar doel: de restauratie van de kerk van Vierhuizen. Minder mooi was de schade aan diverse kerken van de stichting als gevolg van de aardbevingen dit jaar. De onderhandelingen met de NAM over de afwikkeling hiervan zijn gaande.
Lees het volledige artikel bij de bron
Bekijk al het lokale nieuws van Saaxumhuizen