Interieur assemblagehal voor rijwielen van de Eysink fabriek aan het Prinses Julianaplein in Amersfoort.
Deze foto is afkomstig uit de collectie van www.archiefeemland.nl en dateert van 1911 - 1925.Deze foto is gemaakt door [Onbekend].
Bijzonderheden:
In 1886 richtte D.H. Eysink aan de Heiligenbergerweg een klein fabriekje op, voor de vervaardiging van stoomwerktuigen en voor installatie van acetyleen verlichting in gebouwen en huizen. Vrij spoedig daarna ging hij ook rijwielen produceren. Bij het fabriekje werd overigens tevens een rijschool opgericht waar de kopers eerst konden oefenen. Collega Nefkens had bij zijn bedrijf ook een dergelijke baan. Zijn zoons August, Menno en Louwerens wilden echter ook automobielen gaan maken. Met behulp van een 1-cylinder Duitse Benzmotor lukt het hun om in 1897 een auto te bouwen. Dit was de eerste Nederlandse bruikbare auto met een verbrandingsmotor. Twee jaar later vervaardigden zij hun tweede exemplaar, maar nu met een eigen motor. Men ging nu serieus overwegen auto's in productie te nemen. En de naam van de fabriek werd omgedoopt in "Amersfoortsche Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek D.H. Eysink." In 1901 startte men ook met de productie van motorrijwielen. In 1911 kwam er een gloednieuwe fabriek aan het Prinses Julianaplein (afgebroken in 1980). De Eysink automobielen waren zeer geavanceerd. Zo wist men in 1907 iets geheel nieuws in te voeren: een rem voor bij het achteruit rijden! Het aantal werknemers ging met sprongen omhoog. Waren het er in 1908 nog 50, in 1912 was dit aantal reeds verdrievoudigd. Bibl.: "Eysink - van fiets tot motorfiets" door Vincent van der Vinne (st.pl.nr. 4032).