Deze foto is afkomstig uit de collectie van Beeldbank Groningen en dateert van 1900-1905.
Bijzonderheden:
Knipsel : Zolang hier in Groningen mensen wonen, zolang bestaat ook de Hereweg. Met alles wat zich op en langs deze weg heeft afgespeeld, zouden we wel meer dan één nummer van Pronkjewail kunnen vullen. Onze ruimte is echter beperkt; daarmom ditmaal alleen iets over de viaduct. Toen in 1863 de spoorlijn van Harlingen naar Nieuweschans werd geprojecteerd, moest een oplossing worden gevonden voor het hoogte-verschil tussen de Hereweg en de aan weerskanten gelegen lage landen. De "Commissie voor de Staatssporen" koos de goedkoopste oplossing: een doorsnijding van de Hondsrug en een "vaste of beweegbare brug" in de Hereweg, die 270 meter hoger zou liggen dan het toenmalig wegdek. B. en W. kwamen hiertegen in verzet (Brief van 13 maart 1863, nr. 126); zij gaven in overweging het emplacement in zijn geheel te verhogen. Dit protest richtte echter niets uit; het project van de commissie werd ongewijzigd uitgevoerd, nadat het gemeentebestuur met een kluitje in 't riet was gestuurd. In plaats van een lommerijke weg (zie de oude foto) kwam een "zonnige baksteenheuvel", zoals een tijdgenoot zicht uitdrukte. Achteraf beschouwd kunnen we echter alleen maar blij zijn met deze oplossing. Het is waar, het stadsbeeld is er niet mooier op geworden, maar wat hadden we in deze tijd moeten aanvangen met een spoorwegovergang gelijkvloers? De narigheid bij de "spoorhekken" van de Paterswoldseweg zou hierbij kinderspel zijn geweest!