Een overzicht van prachtige historische foto's en ander oud beeldmateriaal gemaakt tussen 1750 en heden uit postcodegebied 9641CL.
Voormalige showroom van de fam Van Driesten. Het pand achter deshowroom is het restant van de remise die gebruikt werd door de paardentram die een lijn onderhield tussen Veendam en Nieuwe Pekela. Het geheel werd later afgebroken en perceel bleef geruime tijd leeg. Na afbraak van de naastgelegen kerk en pastorie in 2000 werd het lege perceel betrokken bij de nieuwbouw van woningen en ondergelegen winkels
Pand op de hoek Molenstreek- Tjark Jans Giezenstraat. Voormalige bakkerij van de fam. Buiskool. Hier in gebruik als winkelpand tegenwoordig in gebruik als restaurant
Uitbreiding van de dextrinefabriek van O.J. Meier in 1957. De opname werd gemaakt in oostelijke richting. Op de voorgrond het oorspronkelijk tracé van de autoweg komende van de Pekela's. Op dit tracé werd later het A.G.W. Kanaal aangelegd en en werd de autoweg naar het westen verlegd, de tegenwoordige Van Stolbergweg. Aan de achterzijde van de hoge gebouwen ligt de tegenwoordige Geert Veenhuizenweg
Deze opname werd gemaakt ter hoogte van de vroegere electriciteitscentrale richting Ommelanderwijk. Rechts de woningen van woningstichting st Jozef uit 1921. De woningen staan aan de landzijde. Dit was de stille zijde. Ter hoogte van het tweede puntdak werd eind jaren vijftig een doorbraak gemaakt voor de aanleg van de van Stolbergweg. De eerste schoorsteenpijp links is van O.J. Meijer, de tweede is van kartonnagefabriek De Vrijheid
Naast een aardappelmeelfabriek in Zuidwending bouwde O.J. Meier in 1905 een dextrinefabriek aan de Molenstreek te Veendam. De fabriek rechts werd meerdere malen vergroot. De brug links was de eerste brug, de spoorbrug niet mee gerekend, vanaf Veendam waarbij men de mogelijkheid had om aan de overzijde te geraken. De schoorsteenpijp links is van de voormalige electriciteitscentrale. Bij de aanleg van het AGW Kanaal en het industrieterrein in de jaren zestig werden vrijwel alle woningen aan de overzijde gesloopt
Verlengde zeefpartij van de meest efficiente kartonmachine no. 1 van de Cooperatieve strokartonfabriek De Vrijheid aan de Molnestreek
Vergadering van het DB van de V.B.B. in het Landbouwhuis met v.l.n.r. voorzitter Trip, secretaris Swierstra en de heren Hoving, Tepper en Wigchering.
In 1873 bracht koning Willem I een bezoek aan Veendam. Hierbij werd de koning ontvangen op de borg Veenlust van Elzard Engelkens. Het bezoek werd vastgelegd op een zogenaamd schoorsteenstuk dat zich bevond in een klein schippershuisje aan de Molenstreek dat toebehoorde aan de fam. Engelsman. In 1969 werd deze woning gesloopt. Het toenmalige Veenkoloniaal Museum dat nog gevestigd was in de bibliotheek in de Kerkstraat wist het schoorsteenstuk te redden van de ondergang. Tegenwoordig is het te vinden in het nieuwe onderkomen van het Veenkoloniaal Museum aan het Museumplein. Op de achtergrond zijn een ereboog en het achtergelegen Veenlust zichtbaar. Rechts de Veenlustbrug en het voormalige hotel de Wildeman van de fam. Everts
Café bar De Molen. Dit pand kent reeds een lange horecageschiedenis
In 1962 veranderde de aanblik van de voormalige sociëteit drastisch. Dwars voor de oude sociëteit werd een nieuw hotel gebouwd waardoor de oude monumentale gevel voorgoed verdween. Door de demping van het Beneden Oosterdiep(rechts) verdween de Veenlustbrug en werd de doorvaart definitief omgelegd via de Molenstreek.
Als gevolg van de demping van het beneden Oosterdiep werd de route voor het scheepvaartverkeer verlegd naar de Molenstreek. Het kanaal aan de Molenstreek werd aangepast. De houten walbeschoeiing werd vervangen door een stalen damwand waarbij het kanaal minder breed werd zodat de rijbaan breder kon worden. De stalen Damwand werd met een ronde bocht aangesloten op het Bocht Oosterdiep. Links het pand van de voormalige bakkerij van Buiskool. Rechts op[ de achtergrond de voormalig elektriciteitscentrale
Op 3 april 1967 was het zover dat Veendam afscheid nam van een belangrijk deel van de geschiedenis die Veendam groot maakte Meer dan 300 jaar heeft het kanaal er gelegen en menig schip met turf, goederen en mensen heeft het doorgelaten. Meer dan 300 jaar werd dit deel van Veendam gedomineerd door het kanaal met zijn bruggen, de markante woningen en de vele leilinden die voor de woningen waren geplaatst. Door het verdwijnen van de scheepvaart, de opkomst van het wegverkeer en de verpaupering van het kanaal werd het besluit genomen het kanaal te dempen en te vervangen door asfalt. Hier zien we hoe een vrachtwagen met zand een dam aanbrengt bij de Veenlustbrug waardoor het kanaal definitief afgedamd wordt van de rest van het Oosterdiep. Een week later begon men met het leegpompen van het Beneden Oosterdiep.
Een felle brand verwoeste een stro loods van de strokartonfabriek ' De Vrijheid'. Twee miljoen kilo stro viel ten prooi aan de vlammen
Appartementengebouw De Meulnwieke aan de Molenstreek.
Bewerking van raspcilinders in machinefabriek S. ten Horn.
De fa. Zuidema lost graan in de stortput bij de oude silo's van de V.B.B. aan de Molenstreek.
H. Jalvingh, procuratiehouder, spreekt namens het personeel de scheidend secretaris D.A. Piers toe en biedt een pickup met grammofoonplaten aan.
De spoorbrug aan de Molenstreek.
Stoomketels, gemaakt door machinefabriek S. ten Horn uit Veendam.
Meld je dan GRATIS aan voor de Oozo Alert service voor Veendam en omgeving station
Instellen
© 2012 - 2025 OOZO.nl - info@oozo.nl - Gegevens verwijderen? | Disclaimer | Privacy statement XS SM MD LG