Woensdag 25 maart 2015 11:29 uur
Wilhelminasingel Breda
Drugs
Ontvang updates voor Breda Oost
Breda - De politie nam materialen voor hennepteelt in beslag. Dat gebeurde dinsdag 24 maart 2015 bij een (voormalige) growshop aan de Wilhelminasingel. Er waren twee vrachtauto's nodig om alle in beslag genomen goederen af te voeren.
Het ging om een bedrijfspand aan de Wilhelminasingel. Op de
toegangsdeur van de zaak hing een brief dat men met ingang van 1 maart gesloten
was. In het pand waren diverse personen aanwezig. Er waren allerlei goederen op
voorraad die voor de teelt van hennep bestemd zijn. Het ging daarbij om
kweektenten, afzuigsystemen, rootchrushers, rootcutters etc. In overleg met de
Officier van Justitie zijn 49 pallets met materialen in beslag genomen en in
twee vrachtwagens afgevoerd. Ook een gedeelte van de bedrijfsadministratie werd
meegenomen.
Arrestatie
De eigenaar van het bedrijf, een 29-jarige man uit Tilburg
meldde zich later. Het werd gearresteerd en is na verhoor en het opmaken van een
proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.
Verruiming Opiumwet
De Opiumwet is met ingang van 1 maart jl. aangepast. De
voorbereidende handelingen van illegale hennepteelt zijn voortaan strafbaar. De
wetswijziging biedt het openbaar minister en de politie de mogelijkheid
strafrechtelijk in te grijpen, nog voordat er daadwerkelijk hennep wordt geteeld
en gevaarlijke kwekerijen in werking zijn. Ook kunnen hiermee de zogenaamde
‘facilitators’ (zoals growshops en verhuurders van henneppanden) gemakkelijker
strafrechtelijk worden aangepakt.
Taskforce
De actie in sluit aan bij de bredere aanpak van de Taskforce
Brabant-Zeeland om als overheid de ondermijnende criminaliteit een halt toe te
roepen. Iedere interventie raakt en verstoort dit soort criminele
samenwerkingsverbanden. De burgemeester is voornemens om de loods tijdelijk te
sluiten op basis van de Opiumwet.
Bekijk al het lokale nieuws van Breda Oost