Vrijdag 19 december 2025 10:18 uur
Haren
Ontvang updates voor Haren
De basisschooljaren vormen een belangrijke periode in de ontwikkeling van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en emotieregulatie. Volgens psycholoog Erik Erikson bevinden kinderen zich in de leeftijd van vier tot zes jaar in de fase Initatief versus schuldgevoel. Ze willen initiatief nemen en proberen (verzinnen van spel, stellen veel vragen en willen “zelf doenâ€). Wanneer ouders (en leerkrachten) hier ruimte voor geven, ontwikkelt het kind doelgerichtheid en zelfvertrouwen. Wanneer het vooral afgeremd wordt, kan het schuldgevoel ontstaan. Het idee dat hun impulsen “fout†zijn. In de leeftijd van zes tot twaalf jaar bevindt het kind zich in de fase vlijt versus minderwaardigheid. Ze willen competent zijn, iets kunnen bijdragen en gezien worden. Succeservaringen spelen hierbij een sleutelrol. Ontwikkelingspsycholoog Bandura noemt dit ‘mastery experiences’: dit zijn momenten waarop een kind merkt dat hun inspanning effect heeft (een som die ineens wel lukt, een ruzie die het zelf oplost). Het zijn deze kleine ervaringen die het interne geloof van “ik kan dit†bouwen (gevoel van competentie). Dat geloof vormt de basis voor latere motivatie en doorzettingsvermogen. Daarnaast vormt hechting het fundament waar alle ontwikkeling op leunt. Een kind dat zich veilig voelt, durft te ontdekken en staat open voor uitdagingen en feedback. Emotieregulatie ontstaat eerst via co-regulatie: kinderen lenen onze kalmte, onze woorden en onze structuur. Door herhaling groeit dit uit tot interne regulatie.
Lees het volledige artikel bij de bron
Bekijk al het lokale nieuws van Haren