Station Soest tijdens de aankomst van een door locomotief NS 5539 getrokken trein.
Deze foto is afkomstig uit de collectie van www.archiefeemland.nl en dateert van 1921 - 1930.Deze foto is gemaakt door [Onbekend].
Bijzonderheden:
Het op 27 juni 1898 geopende station Soest ligt aan de Stichtse Lijn, de enkelsporige spoorlijn die door de N(ederlandsche) C(entraal) S(poorwegmaatschappij) werd aangelegd tussen Den Dolder en Baarn. Te Soest bevond zich oorspronkelijk een klein emplacement en kunnen de treinen uit de richting Baarn en Utrecht elkaar kruisen. In 1921 kwam de exploitatie in handen van de NS (waarin de HSM en SS waren opgenomen; op papier fuseerden de bedrijven definitief in 1938). In 1948 werd de lijn geƫlektrificeerd. Vanaf 1972 werd in Nederland een groot aantal laad- en losplaatsen gesloten, waaraan ook Soest niet ontkomen is. Kort na de sluiting hiervan werden de goederensporen op het emplacement opgebroken. Aan de vorm van de bovenleidingportalen te Soest is een en ander nog te zien. Aan de linkerzijde van het stationsgebouw verscheen in 1922 een uitbouw. Hier is anno 2017 het Buro voor Bouwkunst gevestigd. Het stationsgebouw van architect J.F. Klinkhamer is een gemeentelijk monument.
De NS-locomotiefserie 5500 (oorspronkelijk HSM serie 700) werd gebouwd tussen 1898 en 1905. De serie bestond uit 55 machines die werden gebouwd bij Sharp Stewart and Company in Engeland en Werkspoor. Het waren 2B1-locomotieven, wat inhield dat ze voorzien waren van een loopdraaistel, twee gekoppelde assen en vervolgens weer een loopas. Het waren tenderlocs, waarbij kolen en water op de machine werden meegenomen en geen aparte tender nodig was, iets dat op korte lokaallijnen zeer handig was. In 1954 verdween de laatste van deze locomotieven naar de sloper. De 5539 op deze foto werd gebouwd in 1904 door Werkspoor. De 5500'en zijn tot de elektrificatie in 1948 op de Stichtse Lijn blijven rijden. identificatie: NT000000488