Station Amersfoort. Locomotieven 4015 en 4005 met een sneltrein Enschede - Utrecht. De trein bestaat grotendeels uit houten rijtuigen, maar direct achter de locomotieven is een stalen coupérijtuig van het type C12 gekoppeld. Van loc 4005 wordt het drijfwerk geïnspecteerd en gesmeerd.
Deze foto is afkomstig uit de collectie van www.archiefeemland.nl en dateert van vrijdag 22 april 1949.Deze foto is gemaakt door Albers, Luud J.P..
Bijzonderheden:
De serie 4000 omvatte 15 locomotieven met asopstelling 2C. Ze werden in 1943 door de Nederlandse regering vanuit Londen bij NoHAB in Zweden besteld. Naast deze 15 sneltreinlocomotieven werden door NoHAB ook nog 35 goederentreinlocomotieven geleverd. De bestelling werd geplaatst met het oog op een te verwachten locomotieventekort in verband met de oorlogsomstandigheden en de machines zouden direct na de bevrijding worden geleverd. Veel van deze locomotieven stonden in mei 1945 in Tröllhätten gereed om naar Nederland gezonden te worden, maar door stakingen e.d. liep de levering vertraging op. Enkele goederentreinlocomotieven werden nog in 1945 per schip naar Nederland gezonden, maar de eerste sneltreinlocomotief kwam pas op 17 maart 1946 in Utrecht aan. Tussen eind 1947 en 1 januari 1952 zijn alle 15 sneltreinlocs van deze serie in Amersfoort gestationeerd geweest, van waaruit ze werden ingezet voor de sneltreinen naar Enschede en Groningen/Leeuwarden. Na gereedkomen van de elektrificatie van het baanvak Amersfoort - Zwolle op 7 januari 1952 verhuisden de locs naar Amsterdam. Toen daar op 5 januari 1953 ook geen werk meer voor deze machines was, werd de serie opgeborgen. Enkele maanden later kwam een groot deel van deze locs weer in dienst, nu voor goederentreinen. Ook vanuit Amersfoort werden ze weer ingezet. Toen het depot Amersfoort in de herfst van 1956 werd gesloten kwam met de afvoer van loc 4009 definitief een einde aan deze serie. Daarmee hebben deze nieuwste stoomlocomotieven van de NS amper tien jaar bestaan.