Oud beeldmateriaal uit 's-Hertogenbosch

Onze beeldbank met historische foto's is inmiddels gevuld met meer dan een miljoen foto's, daterend vanaf ongeveer 1750 tot heden. Kijk snel welke foto's en ander oud beeldmateriaal wij hebben gevonden in 's-Hertogenbosch.

1750

Vrijdag 28 april 2023

Foto Kloosterstraat van medio 1917
1917

Interieur met preekstoel van de door W. Fontein gebouwde Julianakerk, Kloosterstraat 46.

Foto Kloosterstraat van medio 1969
1969-09-30

Winkel van de firma Leusken, Kloosterstraat 9.

Foto Kloosterstraat van 1941
1941-11-01-1941-11-30

Drukte bij de snoepwinkel, Generaal Cronjéstraat,hoek Kloosterstraat, tijdens de oorlogsjaren

Foto Kloosterstraat van medio 1917
1917

Door W. Fontein gebouwde Julianakerk, Kloosterstraat 46.

Foto Kloosterstraat van medio 1917
1917

Interieur van de Julianakerk aan de Kloosterstraat.

Foto Kloosterstraat van medio 1925
1925-00-00 ca.

Kloosterstraat, hoek Generaal Cronjéstraat, ziende naar het oosten.

Foto Kloosterstraat van medio 1966
1966-04

Kloosterstraat, hoek Generaal de la Reijstraat. (rechts).

Foto Kloosterstraat van medio 1906
1906

Kruidenierswinkel "In de Toko" aan de Kloosterstraat 62, hoek President Steijnstraat.
Reproductie.

Foto Engelen van medio 1979
1979

Het voormalige Kerklaantje, nu Vijfhuizen genaamd in de Vijfhuizerpolder, ziende naar het oosten. NB: Op de Vijfhuizen nr. 3 de boerderij van de Gebr. Engelen. Reproduktie uit 1984.

Foto Engelen van medio 1979
1979

De voormalige Kerklaan, nu Vijfhuizen, links het voormalige spoorhuis aan de Vijfhuizen 2, geheel rechts de boerderij van de Gebr. Engelen aan de Vijfhuizen 3, ziende naar het noordoosten. Reproduktie uit 1984.

Donderdag 27 april 2023

Foto Empel van medio 1945
1945

Tafereel uit Empel - Rees, Reigerstraat 55 - 57.
Poppen, voorstellende: Drie Duitsers slaan met stokken een werk weigerende Nederlander in het kamp te Rees (Duitsland).

Foto 's-Hertogenbosch van medio 1994
1994

Boerderij 's-Hertogenbosch. Rijnlanderweg 795.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van de plafondversiering in het station van Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van de wandversiering van één van de wanden in het station Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

© 2012 - 2025 OOZO.nl - info@oozo.nl - Gegevens verwijderen? | Disclaimer | Privacy statement