Oud beeldmateriaal uit Rosmalen-Zuid

Onze beeldbank met historische foto's is inmiddels gevuld met meer dan een miljoen foto's, daterend vanaf ongeveer 1750 tot heden. Kijk snel welke foto's en ander oud beeldmateriaal wij hebben gevonden in Rosmalen-Zuid.

1750

Donderdag 27 april 2023

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van de plafondversiering in het station van Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van de wandversiering van één van de wanden in het station Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van het station Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Plafondversiering in het station Santpoort-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1989

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Detail van het station Santpport-Zuid. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang. Schenking van A. van Leeuwen.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Foto Willem de Zwijgerlaan te 's-Hertogenbosch
1988

Willem de Zwijgerlaan 59-61. Station Santpoort-Zuid, in 1898-1899 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Margadant was als architect in vaste dienst van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij: hij heeft in die hoedanigheid een groot aantal stations in Nederland ontworpen. Het station bestaat uit een voorgebouw met een eilandperron dat bereikbaar is via een min of meer gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Het stationsgebouw wordt gekenmerkt door een duidelijk vooropgezette asymmetrie en door grote boogvensters. Er is veel houtwerk (pitch-pine) in de gevels toegepast, dat echter thans geschilderd in plaats van gevernist is. Wat betreft de asymmetrie en het houtwerk met de detaillering vindt het stationsgebouw aansluiting bij de villa-bebouwing van de Duinweg en de Vinkebaan. Stilistisch moet het ontwerp geplaatst worden in een overgangsfase van de decennia lang toegepaste neostijlen naar de op de beurs van Berlage geïnspireerde sobere baksteen-stijl met art-nouveau decoraties, zoals die zijn hoogtepunt vond in het station van Haarlem (1908). Op het eilandperron staat een eenvoudig gebouwtje met twee wachtlokalen onder een aan alle zijden ver doorgetrokken overkapping. Deze bestaat uit een zeer flauw hellend zadeldak gedragen door een staalconstructie. Een van de wachtlokalen is oorspronkelijk bedoeld geweest voor reizigers van het krankzinnigengesticht Meerenberg, thans Provinciaal Ziekenhuis. In deze ruimte zijn de authentieke decoraties van de kunstenaar Jac. van den Bosch behouden gebleven. Bescherming van het station Santpoort-Zuid is van bovengemeentelijk belang.

Zaterdag 15 oktober 2022

Foto Vliertwijksestraat 63 te Rosmalen van medio 1989
01-06-1989

De Duinsche Hoeve. Kortgevelboerderij. Gebouwd tussen 1600 en 1800. Verbouwing 1856.

Foto Vliertwijksestraat 63 te Rosmalen van medio 1989
01-06-1989

De Duinsche Hoeve. Kortgevelboerderij. Gebouwd tussen 1600 en 1800. Verbouwing 1856.

Foto Waterleidingstraat 8 te Rosmalen van medio 1989
01-06-1989

Kortgevelboerderij. Gebouwd tussen 1800 en 1850. Verbouwing tussen 1850 en 1900.

Meer nieuws in Rosmalen-Zuid

Weten hoe eenvoudig het is om af te vallen? Zonder pillen en smeersels en zonder je in het zweet te werken!
Kijk op eenvoudig-afvallen.nl

Gezocht door de politie

Bekijk volledige most wanted lijst

Vermiste kinderen

Meer vermiste kinderen

© 2012 - 2025 OOZO.nl - info@oozo.nl - Gegevens verwijderen? | Disclaimer | Privacy statement