Oud beeldmateriaal uit Nederland

Een overzicht van prachtige historische foto's en ander oud beeldmateriaal gemaakt tussen 1750 en heden uit Nederland.

Dinsdag 9 mei 2023

Foto Feiko Clockstraat te Oude Pekela
1980

Asfaltering werkzaamheden Feiko Clockstraat voor de nieuwe ophaalbrug naar de Industrieweg Oost

Foto Egypteneinde te Veendam
1974

Het Egypteneinde in noordelijke richting nabij Veendam. Het Egypteneinde ging in 1974 volledig op de kop. De veenlaag werd verwijderd, bij het Muntendammer deel verdween de elektriciteit ondergronds, en werd de weg verbreed waarbij een deel van de nieuwe weg op de voormalige bedding van het gedempte diep te liggen. Het rijtje bomen rechts zijn geplant nadat het diep gedempt is in 1968. Links ligt polder De Wiede

Foto Museumplein te Veendam
1920

Vanuit de Winkler Prinsstraat kijken we richting de Ae Kade die achter de lichtmast ligt. Rechts de van Beresteijnstraat en links buigt de weg af richting de Ubbo Wilkensstraat. Het driehoekje met het bloemenperk vormt het middelpunt waar alle belangrijke wegen, zichtassen, bijeenkomen, De toen nog jonge woonwijk was ingericht als een tuindorp met overdadig groen, bloemenperken, bankjes en vijverpartijen. Het rozenperk in de driehoek moest in 1934 plaats maken voor de monumentale Wilkensfontein

Foto Bocht Oosterdiep te Veendam
1930

Tot aan de verplaatsing naar de Schipperstaat stond deze boerderij van Doornbosch aan het Oosterdiep. De boerderij stond op de overgang van het Bocht Oosterdiep naar het Boven Oosterdiep. Om de aansluiting van de Julianalaan, die diende als ontsluiting van de nieuwe wijk Plan Zuid en als doorgangsroute naar Hoogezand, te realiseren moest de boerderij wijken

Foto Noord te Hoogeveen

Het schip Strijd en Volhardt en schipper Lambertus Reidt in gesprek met twee heren.

Foto Vissersdijk te Winschoten

Landbouwmechanisatie en machine-importbedrijf Fa. Gebr. Kemper: kookpotten.

Foto Albatrosstraat B te Nieuwe Pekela

Batting over wijk naast boerderij K.Bakker.

Foto Beneden Oosterdiep te Veendam
1974

Het Beneden Oosterdiep werd reeds in 1967/68 gedempt. Hierdoor werd het water langs het Beneden Dwarsdiep overbodig. Toch duurde het nog tot 1974 dat ook dit deel van Veendam werd aangepakt. Het verwaarloosde diep (links) werd gedempt, de oorspronkelijke weg (rechts) werd een ventweg en over de bedding van het Dwarsdiep werd een brede ontsluitingsweg aangelegd. Hier zien we de situatie voor aanvang van de werkzaamheden in 1974. Op deze plaats lag vroeger de brug over het Dwarsdiep.Links zien we nog de loodsen van de voormalige kunstmesthandel van Tonkes. Nr 1939 geeft de nieuwe situatie weer

Foto Egypteneinde te Veendam
1974

Het Egypteneinde in zuidelijke richting nabij Veendam. Het Egypteneinde ging in 1974 volledig op de kop. De veenlaag werd verwijderd, bij het Muntendammer deel verdween de elektriciteit ondergronds, en werd de weg verbreed waarbij een deel van de nieuwe weg op de voormalige bedding van het gedempte diep te liggen. Rechts ligt polder De Wiede

Foto Egypteneinde te Veendam
1974

Dit deel van het Egypteneinde behoord tot de gemeente Menterwolde voorheen Muntendam. We kijken hier in noordelijke richting en zien op de achtergrond de brug die lag over het Muntendammerdiep. Het Muntendammerdiep was gelegen tussen Muntendam en Boven- en Beneden Veensloot nabij Meeden. Bij de brug lag tevens het voormalige tolhuis, Meedemertolhek genoemd. De weg komende uit Veendam splitst zich richting Muntendam(links) en Meeden (rechts). In vroeger tijden was dit een echt verkeersknooppunt.

Foto Egypteneinde te Veendam
1975

Opname van het Egypteneinde na de reconstructie. Tijdens de grootscheepse reconstructie werd het diep aan het Beneden Dwarsdiep gedempt, het Beneden Verlaat deels gedempt, het gebied tussen Dwarsdiep en plan Noord ontwikkeld en het Egypteneinde (hier zichtbaar) verbreed, waarbij een deel van de weg komt te liggen over de bedding van het reeds gedempte diep. We kijken hier in zuidelijke richting de gemeentegrens van Veendam en Menterwolde. Dit deel van het Egypteneinde behoort tot de gemeente Menterwolde, voorheen Muntendam. Links achter de bomen de Baggerpputten. Dit deel van het Egypteneinde was voor de reconstructie aan beide zijden omzoomd door bomen en struiken. Nr 1893 geeft de oude situatie weer

Foto Boven Westerdiep te Veendam
1956

Het Boven Westerdiep gezien vanaf de Langeleegte. Links maakt het diep een bocht via het toekomstige Prins Hendrikplein richting het centrum. Dit deel van het Westerdiep had geen functie meer voor de scheepvaart sinds een deel van het Westerdiep ter hoogte van de Kerkstraat na de 2de WO was gedempt. Alleen agrarische produkten werden nog over het water vervoerd. Na 1956 werd het diep in zuidelijke richting per jaar steeds verder dichtgegooid. Rechts keek men over de landerijen uit richting Borgercompagnie

Foto Egypteneinde te Veendam
1975

Het Egypteneinde in noordelijke richting op de grens van Veendam en Muntendam. Het Egypteneinde ging in 1974 volledig op de kop. De veenlaag werd verwijderd, bij het Muntendammer deel verdween de elektriciteit ondergronds, en werd de weg verbreed waarbij een deel van de nieuwe weg op de voormalige bedding(rechts) van het gedempte diep te liggen. Rechts de voormalige stortplaats

Foto Bocht Oosterdiep te Veendam
1957

Aanleg van de nieuwe Julianabrug op de grens van het Boven Oosterdiep met het Bocht Oosterdiep. De brug verbind de Julianalaan, links, met de v Stolberweg rechts. De naam Julianabrug werd eerst vergeven aan de brug over het Boven Westerdiep doch deze brug werd door de demping van het Boven Westerdiep overbodig en gesloopt. De Julianabrug werd gebouwd door de Veendammer aannemer Eikenberg

Foto Egypteneinde te Veendam
1975

Dit deel van het Egypteneinde behoord tot de gemeente Menterwolde voorheen Muntendam. We kijken hier in oostelijke richting (richting Meeden) en zien hoe de goederentrein richting Veendam de spoorbrug passeert die lag over het Muntendammerdiep. Het Muntendammerdiep was gelegen tussen Muntendam en Boven- en Beneden Veensloot nabij Meeden. Het Muntendammerdiep op de voorgrond deed al lang geen dienst meer voor de scheepvaart en is intussen gedempt

© 2012 - 2025 OOZO.nl - info@oozo.nl - Gegevens verwijderen? | Disclaimer | Privacy statement