Oud beeldmateriaal uit Amsterdam

Onze beeldbank met historische foto's is inmiddels gevuld met meer dan een miljoen foto's, daterend vanaf ongeveer 1750 tot heden. Kijk snel welke foto's en ander oud beeldmateriaal wij hebben gevonden in Amsterdam.

1750

Maandag 1 mei 2023

Foto Gedempt Hamerkanaal te Amsterdam
2019

Gezicht in de Kromhouthal aan de Gedempt Hamerkanaal 231 in Amsterdam Noord, tijdens een beurs.

De scheepswerf ’t Kromhout van de familie Goedkoop begon in de 18e eeuw in Amsterdam Oost met het vervaardigen van houten zeilschepen van dit kromhout.
Later stapte het bedrijf over op ijzeren stoomschepen. Dankzij de toenemende vraag naar de schepen en motoren van Kromhout was er behoefte aan meer ruimte en week de motorendivisie in 1908 uit naar het gebied aan het IJ wat nu de Overkant heet. Na verschillende uitbreidingen van het terrein is in 1925 de IJ-zijde van De Kromhouthal ontstaan. In 1930 werd nog eens flink uitgebreid. Jarenlang werden de motoren geproduceerd, tot de vraag ernaar afnam en de productie daalde.

Machinebedrijf STORK zat aan de aangrenzende Ketelstraat en kende juist een periode van enorme groei. STORK produceerde allerlei machines en apparaten voor de voedselindustrie en nam in 1966 de motorendivisie van Kromhout over. Toen kreeg het terrein de omvang die het gebied de Overkant vandaag de dag nog steeds heeft.
In 2009 kocht Woningstichting Eigen Haard het terrein om van het hele gebied en ontwikkelde hier een nieuwe creatieve hotspot van Amsterdam.

Sindsdien heeft ook Amsterdam Noord zich sterk ontwikkeld als bruisend creatief en cultureel centrum van Amsterdam. De Kromhouthal heeft een rol gespeeld in de ontwikkeling van het stadsdeel. Want dankzij vele investeringen is de Kromhouthal langzaam maar zeker uitgegroeid tot een begrip in Amsterdam. En zo is de ooit drukke industriële strook langs het IJ langzaam maar zeker uitgegroeid tot de bruisende evenementenstrip die het vandaag is.

Elfde foto uit een serie van zesentwintig, getiteld Oud van Nu: hergebruik van erfgoed in Noord-Holland. De serie is gemaakt in opdracht van het Noord-Hollands Archief en de Provincie Noord-Holland in het kader van de documentaire foto-opdracht 2019

Foto Marnixstraat te Amsterdam
2019

Gezicht op restaurant DeDAKKAS aan De Witstraat 1A in Haarlem.

Het restaurant staat sinds 2018 bovenop parkeergarage De Kamp, dat in 1973 door de gemeente Haarlem is gebouwd. Hoewel het hier niet gaat om een echte herbestemming, is er wel degelijk geen sprake is van een waardevolle, toegevoegde bestemming. Zeker kan worden gezegd dat het een verrijking is aan een gebouwtype, een parkeergarage, dat bepaalt niet te boek staat als de meest fraaie architectuur, maar veelal wel stadsbeeldbepalend is. Anderzijds zijn nu al parkeergarages aangewezen als nieuwe of jonge monumenten, zoals die aan de Marnixstraat in Amsterdam, ook wel de ‘Wokkel’ genaamd. Dus wie weet gaat dat misschien ook nog gebeuren met garage de Kamp. De aanwezigheid van DeDAKKAS zou dat kunnen legitimeren.

Achtste foto uit een serie van zesentwintig, getiteld Oud van Nu: hergebruik van erfgoed in Noord-Holland. De serie is gemaakt in opdracht van het Noord-Hollands Archief en de Provincie Noord-Holland in het kader van de documentaire foto-opdracht 2019

Foto Amsterdam van medio 2018
2018

Portret van Joor Bloem, aan het werk in een straattuin in Amsterdam.

Zevenentwintigste foto uit een serie van eenendertig, getiteld 'Biodiversiteit in een stedelijke omgeving'. De serie is gemaakt in opdracht van het Noord-Hollands Archief en de Provincie Noord-Holland in het kader van de documentaire foto-opdracht 2018

Foto Sloterdijk van medio 2018
2018

Gezicht in de Tuin van Bret aan de Kastrupstraat in Sloterdijk.

Negende foto uit een serie van eenendertig, getiteld 'Biodiversiteit in een stedelijke omgeving'. De serie is gemaakt in opdracht van het Noord-Hollands Archief en de Provincie Noord-Holland in het kader van de documentaire foto-opdracht 2018

Foto Weteringschans te Amsterdam
1932

Koninklijke Rijtuigfabriek : Fa. Beynes. Het 25-jarig Jubileum van concierge G. Zwarter. Fotograaf: J.P.A. - Weteringschans 229 - Amsterdam

Foto Gaandeweg te Amsterdam
1859-00-00

Catalogusgegevens: Verwulft, zuidzijde; ziende naar het oosten, tijdens de demping van het Verwulft en de Oude Gracht. De panden aan de zuidzijde zijn gesloopt ca. 1930 voor de bouw van Vroom & Dreesmann. Fotograaf: Munnich & Ermerins, uitgever: L. Slotemaker. albuminedruk. zie ook: Deugd boven geweld, 1995, ill.13.10 De grachten veranderden gaandeweg in open riolen. Uit hygiënische overwegingen èn om de verkeersdoorstroming te bevorderen, verdwenen heel wat karakteristieke grachten. In 1859 werd de Oude Gracht gedempt. Herkomst: onbekend. De foto is gepubliceerd in 2002 op de website www.earlyphotography.nl door het Rijksprentenkabinet in Amsterdam. Andere exemplaren: 54-001892 en 54-018376 Identificatienummer 54-022640

Foto Amsterdam van medio 1847
1847

Hoek Verwulft en Grote Houtstraat, nr. 70. Geschonken in juni 1999 door het Rijksmuseum Amsterdam (Rijksprentenkabinet). Zie: Eduard Isaac Asser (1809-1894): Pionier van de Nederlandse fotografie, blz. 55 (cat.nr. 37, blz.110). Identificatienummer 54-037252

Foto Jordaan van medio 1939
1939

Sint Antonius van Padua kerk aan de Nieuwe Groenmarkt. De doopkapel met o.a. een gebrandschilderd raam van H.A. Bijvoet, voorstellende: den doop van Christus in de Jordaan. Collectie Antonius van Padua. Identificatienummer 54-035565*01

Foto Jordaan van medio 1939
1939

Sint Antonius van Padua kerk aan de Nieuwe Groenmarkt. Het gebrandschilderde raam van de doopkapel van H.A. Bijvoet, voorstellende: den doop van Christus in de Jordaan. Collectie Antonius van Padua. Identificatienummer 54-035565*02

Foto Amsterdam van medio 1912
1912

Spoorwegongeluk te Haarlem. - Tengevolge van een ernstige botsing tusschen een uit Amsterdam komenden snel rijdenden goederentrein en een in beweging zijnde groote locomotief, bestemd om als voorspan te dienen voor een trein, die weldra naar Amsterdam moest vertrekken, is een buitengewonde verwoesting van materieel aangericht en werd het spoorwegverkeer zeer belemmerd: de beide hoofdsporen versperd. Door de enorme kracht waarmede het voorste deel van den goederentrein door de volgende snel voortrollende wagenreeks opgeduwd werd, kreeg men een ontzettende ruïne te aanschouwen. - Het opruimingswerk werd spoedig met ijver aangevangen en 's nachts met kracht voorgezet. Gelukkig zijn geen menschenlevens te betreuren

Foto Jordaan van medio 1939
1939

Sint Antonius van Padua kerk aan de Nieuwe Groenmarkt. De Doopkapel, met o.a. een gebrandschilderd raam van H.A. Bijvoet, voorstellende: den doop van Christus in de Jordaan. Collectie Antonius van Padua. Identificatienummer 54-032301

Foto Amsterdam van medio 1946
1946

Optocht 700 jaar Haarlem, 1946
Paard en wagen hebben de "lijndienst" verzorgd vanaf september 1944 tot mei 1945, tussen Haarlem en Amsterdam. Toen regelmatig zendingen geneesmiddelen van de Amsterdamsche Chinine Fabriek. Koetsier is Th. van Aacken. Paard en wagen op de Jansbrug van de firma autodiensten "De Snelle Visser".

Foto Amsterdam van 1863
z.j. (ca. 1863-1880)

Poort Latijnse School. 1 topogr. tek.: pen in zwart l.o. (stempel): A.C. Bleys Bouwmeester Amsterdam 360 x 236 mm

Foto Amsterdam van 1863
z.j. (ca. 1863-1880)

Hek Staten-College Ao 1729 (nu Westfries Museum) 1 topogr. tek.: pen in zwart, penseel in kleuren, over schets in potlood l.o. (stempel): A.C. Bleijs Bouwmeester Amsterdam 293 x 426 mm

Wijken in Amsterdam

Meer nieuws in Amsterdam

Weten hoe eenvoudig het is om af te vallen? Zonder pillen en smeersels en zonder je in het zweet te werken!
Kijk op eenvoudig-afvallen.nl

Snelheidscontroles Amsterdam

Flitser Wibautstraat, Amsterdam
Beide richtingen
Laatst waargenomen: 15:42 uur

Gezocht door de politie

Bekijk volledige most wanted lijst

Vermiste kinderen

Meer vermiste kinderen

© 2012 - 2025 OOZO.nl - info@oozo.nl - Gegevens verwijderen? | Disclaimer | Privacy statement